یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
جنگل انبوه ناخودآگاه آدمی؛ تاریک و پیچیده

بُرشی از جنگل بخش کوتاهی از درون و ناخودآگاهِ تاریک و پیچیده شخصیت محوری داستان را روشن می‌کند؛ اما جنگل انبوه و تاریک همچنان ادامه دارد و به‌سادگی روشن نمی‌شود .


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «بُرش جنگل» نوشته « کارلوکاسولا» و به ترجمه م . طاهر نوکنده از سوی انتشارات فرهنگ نشر نو منتشر شده است.

خوانندگان در ایران کارلوکاسولا (1987-1917) را با مجموعه داستان‌های کوتاهش با نام «کشف جویس» که در سال 1391 منتشر شد، می‌شناسند. این نویسنده ایتالیایی آثار دیگری چون « دوران خاطره‌انگیز»، «یک رابطه» و «قلبی بی‌احساس» را به رشته تحریر در آورده است. کاسولا نویسنده‌ای ضد فاشیسم است که در سال 1960 برنده جایزه ادبی « استرگا» شد.

در آغاز کتاب « بُرش جنگل» نویسنده در چندین صفحه با خوانندگانش سخن گفته است. در این صفحات او درباره زندگی و کودکی‌اش نوشته است؛ تا جایی که این سخنان به زیبایی چون داستان کوتاهی خواننده را ترغیب به خواندن زندگی‌نامه او می‌کند.
 
«تابستان 1935 بود؛ ایتالیای فاشیست داشت به اتیوپی یورش می‌برد. اما من، در آن زمان، در سیاست دخالت نمی‌کردم. ماه ژوئیه را، طبق معمول، کنار دریا گذراندم، جایی که نسبت به روستا دیگر با میل و رغبت بیشتری در آنجا می‌گذراندم. ماه آگوست و سپنامبر را در ولترا... در اینجا بود که فکر نوشتن به سرم افتاد» (از متن کتاب)

بُرش جنگل -که از زاویه دید «دانایِ کل» روایت می‌شود- داستان مردی است به نام گولی یلمو که همسرش را به تازگی از دست داده است و دو دختر کوچک دارد؛ اما هر چه از زمان مرگ همسرش می‌گذرد، غم گولی یلمو سنگین‌تر می‌شود؛ و فراموشی به سراغش نمی‌آید. او برای کار سخت هیزم‌شکنی به جنگل می‌رود. در واقع بُرشی از جنگل انتخاب شده تا درختان آن قطع شوند. گولی یلمو به همراه چند مرد ِ دیگر 5 ماه در آنجا در خلوت تنهایی خود کار می‌کند. در این داستان حال‌وروزِ شخصیت اصلی، بیانگر احوال خودِ نویسنده (کاسولا) است؛ چراکه در گرماگرم نوشتنِ این کتاب کاسولا همسرش را از دست داد و این ضایعه نگاه او به زندگی و ادبیات را دگرگون کرد.

« گولی یلمو، مثل همه مردها، عقیده‌اش بر این بود که باید خودش را دلگرم نشان بدهد؛ در واقع سر در گریبان زیر بار سنگین تقدیری گریزناپذیر؛ و زمانی که روز جمعه دوباره همسرش تبی داشت بالای 40درجه، تعجب نکرد؛ انتظارش را داشت. همسرش حالا دیگر حرفی نمی‌زد؛ اما اغلب ناآرام به سوی در ورودی چشم می‌دوخت؛ مثل اینکه از دیدنِ آمدن کسی وحشت داشته باشد...» ( از متن کتاب)
 

و اما مرد غمگینی که به جنگل پناه می‌برد و قسمتی از جنگل یا بُرشی از آن را انتخاب می‌کند، تا درختان آن را قطع کند... جنگل به تعبیری نمادی از هزارتوی درون و ناخودآگاه انسان است . هزارتوی عمیق و بسیار پیچیده. نویسندگان دیگری هم چون «هاروکی موراکامی» از این نماد در آثار خود به خوبی بهره گرفته‌اند.
بُرشی از جنگل بخش کوتاهی از درون و ناخودآگاهِ تاریک و پیچیده شخصیت محوری داستان را روشن می‌کند؛ اما جنگل انبوه و تاریک همچنان ادامه دارد؛ و به‌سادگی روشن نمی‌شود حتی اگر هم بشود، اتفاقی نمی‌افتد و درمانی بر دردها نیست و مرهمی بر دردهای آدمی وجود ندارد.

همچنان که گولی یلمو پس از بُرش جنگل به سمت خانه‌اش می‌آید؛ اما در احوال او تغییر چندانی به وجود نیامده است، غم‌ها همچنان بر قوت خود باقی است و نویسنده اثر با بی‌رحمی هیچ دورنمای روشنی از زندگی را به خوانندگانش نشان نمی‌دهد.
 
رمان «بُرش جنگل» در سال 1400 با شمارگان 1100 نسخه، 142 صفحه و به قیمت 42000 تومان از سوی نشر نو انتشار یافته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها